نظرسنجی سوالات متداول پرسش و پاسخ تابلو اعلانات نقشه سایت نمای اصلی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری
به نظر شما استفاده از امكانات تكنولوژيكي نظير تبلت و موبايل بوسيله دانش اموزان در آموزش جغرافيا جايز است ؟
بله
خير
هنوز براي اين كار زود است
تا مهيا شدن بستر اين موضوع بايد صبر كرد
پس از اجراي آزمايشي و بررسي نتايج آن در صورت مطلوب بودن ، داوطلبانه به كار گرفته شود
پس از اجراي آزمايشي و بررسي نتايج در صورت مطلوب بودن ، بايد اجباري شود
آيا همه مشكلات ديگر ما حل شده كه به سراغ اين آمده ايم؟
خيلي وقت است كه استفاده مي شود .بچه ها در مورد تكنولوژِی منتظر اجازه ما نمي مانند



 
 
 
 
گزارش سفر ژاپن "دهمین المپیاد جهانی جغرافیا"
تاريخ: دوشنبه 8 مهر 1392  ساعت: 09:46

با یاد او

با توجه به اهمیت علم جغرافیا در دنیای کنونی و شناخت بیشتر محیط پیرامون و استفاده بهینه از منابع موجود با کمک این علم  وهمچنین اجرای المپیاد جغرافیا از دهه نود در سراسر جهان  به نظر می رسید که برگزاری  المپیاد جغرافیا در کشور ما باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد .

در راستای چنین اهدافی معاونت متوسطه شهر تهران از سال تحصیلی 87-1386 اقدام به اجرای آزمایشی المپیاد جغرافیا در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته علوم انسانی  دبیرستانهای  شهر تهران نمود .گروه آموزشی جغرافیای شهر تهران به عنوان بازوی آموزشی و اجرایی این معاونت را در انتخاب منابع و طراحی سوالات  جهت برگزاری این آزمون ها یاری نمود .

 با تلاش های پی گیر از سال 1390 در باشگاه دانش پژوهان جوان و مساعدت همکاران موفق به شرکت در دهمین المپیاد جهانی جغرافیا در کیوتو ژاپن به عنوان ناظر شدم .

یکشنبه 6مرداد ساعت 21:30به سمت فرودگاه دوبی حرکت کرده و پس از توقف 3ساعته به سمت فرودگاه ناریتای توکیو پرواز کردیم. نکته قابل توجه کمک مردم ژاپن به مسافران بود جواب تمام سوال های شما را در کما ل محبت و احترام می دادند .

ساعت 11:30 دوشنبه شب 8مردادپس از 27ساعت سفر در کیوتو مستقر شد م .

سه شنبه 8مرداد برای پذیرش به طبقه پایین هتل مراجعه کردم .کمیته اجرایی المپیاد که از دبیران باتجربه دبیرستان های ژاپن واساتید دانشگاه تشکیل می شد که افرادی مودب ، متواضع و بسیار مهربان بودند .

برایشان جای تعجب بود که خانمی به عنوان ناظر از ایران آمده است و بیشتر تعجب می کردند که من تنها این همه مسافت را تا ژاپن آمده ام .

متاسفانه نه تنها دوستان ژاپنی بلکه تمامی همکاران و دوستان سایر کشورها تصور غلطی از جایگاه  اجتماعی زنان در ایران داشتند . من برایشان توضیح دادم که در ایران خانمها از حقوق مساوی با آقایان برخوردارند و مانند آنها در تمامی زمینه ها فعالیت دارند .

پس از صرف شام ، ساعت 19:30مراسم افتتاحیه با سخنرانی خانم دکتر کیت برگ دبیر المپیاد جهانی جغر افیا شروع شد و پس از آن پروفسور هارویاما به نمایندگی از کمیته اجرایی المپیاد جهانی جغرافیا به همه مدعوین خوشامد گفتند .

برنامه بعدی اجرای موسیقی توسط هنرجویان هنرستان موسیقی کیوتو بود که با استقبال و تشویق حضار روبرو شد . با اعلام اسامی کشورهای شرکت کننده در دهمین المپیاد جهانی جغرافیا مراسم افتتاحیه پایان یافت .

کشورهای شرکت کننده عبارت بودند از :استرالیا ، نیوزیلند ،نیجریه ،مکزیک ، ایالات متحده آمریکا ، چین ، هنگ کنگ ،تایوان ، چین ماکائو ،اندونزی ، ژاپن ، قزاقستان ، سنگاپور ، مغولستان ،بلاروس ، بلژیک ، بلغارستان ،کرواسی ،جمهوری چک ، دانمارک ، استونی ،فنلاند ، مجارستان ، لتونی ، لیتوانی ، هلند ، لهستان ، رومانی ، فدراسیون روسیه ، اسلواکی ، اسلونی و انگلستان .

مراحل اجرای امتحان شامل چهار مرحله می شد که عبارت بودند از مرحله اول سوالات عمومی جغرافیا که روز چهارشنبه برگزار شد که طی آن دانش آموزان شرکت کننده به چند مرحله سوال پاسخ دادند . روز پنجشنبه تمامی

دانش آموزان بدون حضور مربیان خود و با سرپرستان ژاپنی به یک منطقه تاریخی در کیوتو رفتند که محل کشت برنج و فر آورده های آن و موزه هایی در این رابطه بود ، آنها از ساعت 9:30 صبح تا 17:30 بعداز ظهر به بررسی میدانی پرداختند . روز جمعه با توجه به بازدید روز قبل به نقشه گنگ و سوالات مربوط (مرحله اول ) به آن و طراحی و رنگ آمیزی کردند .روز جمعه به سوالات مربوط به بازدید میدانی مرحله دوم پاسخ دادند و در روز آخر به سوالات چند رسانه ای (مولتی مدیا ) پاسخ دادند .

دانش آموزان علاوه بر برگزاری امتحانات المپیاد فعالیت های دیگری هم داشتند مثل تولید یک پوستر راجع به خطراتی که جهان را تهدید می کند ومشکلات زیست محیطی که در کشورشان حالت بحرانی دارد . در جمه شب که زمان ارائه پوسترها بود دانش آموزان با هیجان و اشتیاق فراوانی راجع به پوسترها یشان توضیح می دادند .علاوه بر آن در پایان روز شنبه وپس از برگزاری امتحانات بچه ها به معرفی فرهنگهای خود پرداختند . مراسم بسیار جالبی بود آنها  با پوشیدن لباسهای محلی و پخش آهنگهای محلی به توضیح بخشی از آداب ورسوم خود می پرداختند .این مراسم بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با پذیرایی خوراکی های محلی و عکس های یادگاری شب زیبایی در خاطرات رقم خورد .

روز یکشنبه پس از صرف صبحانه به وسیله چهار اتوبوس و راهنماهای محلی به بازدید از دریاچه " بی وا " که به قول خودشان منشا زندگی در آن منطقه بود رفتیم در یاچه ای در نهایت زیبا و تمیز مثل سایر نقاط ژاپن . مزارع کشاورزی و صنایع مربوط به آن در کنار دریاچه گسترده شده بود .مجموعه موزه های بسیار زیبا و غنی  و از نظر علمی جوابگوی خیل بازدید کنندگانی بود که برای بازدید به آن جا آمده بودند . پس از صرف ناهار به سمت جنگل های بسیار زیبایی رفتیم که بخشی از آن را درختان بامبو تشکیل می داد . بعد از پیمودن مسافتی به مجموعه معابد بسیار زیبا و خارق العاده ای رسیدیم که فکر می کنم در دنیا بی نظیر باشد . در مسیر زیبای جنگلی و هوای خنک و همراه نم نم باران دیدن آن معابد با معماری خارق العاده تجربه ی جالبی بود .

پس از بازگشت برای مراسم اختتامیه آماده شدیم ، ابتدا از دانش آموزان تهیه کننده پوستر ها تقدیر شد که عبارت بودند از استرالیا ، مغولستان ، مکزیک ، نیجریه ، مجارستان ، اندونزی و قزاقستان . سپس مدا ل های نقره و برنز به دانش آموزان اعطا شد . وپس از آن سرود مشترکی به زبان ژاپنی توسط همه دانش آموزان خوانده شد . مثل تمامي اختتامیه ها مراسم با حسرت شرکت کنندگان به پایان رسید .

روز دوشنبه  همه شرکت کنندگان به مرکز کنفرانس بین المللی کیوتو رفتیم ، زیرا در آن جا مراسم بین المللی ای جی سی برگزار می شد . در ابتدا ی مراسم کمیته علمی به افراد خوش آمد گفتند سپس پرنس و پرنسس اکشینو از خاندان سلطنتی ژاپن به مراسم آمدند که پرنس اکشینو ولیعهد ژاپن راجع به اهمیت علم جغرافیا در جهان امروز سخنرانی کرده و سپس پیام نخست وزیر کشور پخش شد .

وزیر آموزش و پرورش ژاپن مدال های طلا دانش آموزان را به آن ها اهدا نمود ، بخش اول مراسم توسط هنرستان موسیقی محلی ژاپن که با حرکات ورزشی جالب و سامورایی همراه بود به پایان رسید .

کشورهای رومانی ، کرواسی و سنگاپور به ترتیب مقام اول تا سوم را به دست آوردند .

قابل ذکر است که در طول برگزاری المپیاددبیران به بررسی سوالات و کنترل کلید و همچنین تصحیح سوالات پرداختند که در این مرحله با این همکاران مشارکت داشتم و چون به عنوان ناظر در این المپیاد شرکت کرده بودم هم در  کنترل کلید و همچنین تصحیح سوالات به آن ها کمک نمودم که برایم تجربه جالبی بود .

امید است با همکاری مسئولین امر به خصوص باشگاه دانش پژوهان جوان ، درسال آینده  شاهد حضور دانش آموزان مستعد ايراني كه استحقاق شركت در اين مسابقه را دارند ، دريازدهمين  المپیاد جهانی جغرافیا در کراکو لهستان باشیم .

 

نازیا ملک محمودی

ناظر ایران در دهمین المپیاد جهانی کیوتو ژاپن 2013

بازگشت به ليست اخبار