نظرسنجی سوالات متداول پرسش و پاسخ تابلو اعلانات نقشه سایت نمای اصلی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری
 
 
 
 
به نظر شما استفاده از امكانات تكنولوژيكي نظير تبلت و موبايل بوسيله دانش اموزان در آموزش جغرافيا جايز است ؟
بله
خير
هنوز براي اين كار زود است
تا مهيا شدن بستر اين موضوع بايد صبر كرد
پس از اجراي آزمايشي و بررسي نتايج آن در صورت مطلوب بودن ، داوطلبانه به كار گرفته شود
پس از اجراي آزمايشي و بررسي نتايج در صورت مطلوب بودن ، بايد اجباري شود
آيا همه مشكلات ديگر ما حل شده كه به سراغ اين آمده ايم؟
خيلي وقت است كه استفاده مي شود .بچه ها در مورد تكنولوژِی منتظر اجازه ما نمي مانند



راهنمای برنامه درسی جغرافیا
چهارشنبه 18 بهمن 1385  ساعت: 13:40

اولین راهنمای برنامه درسی جغرافیا

جغرافیا علمی‌ است‌ كه‌ در صدد تشریح‌ ویژگی‌های‌ مكان‌ها و توزیع‌ انسان‌ها، عوارض‌ و رویدادها بر سطح‌ زمین‌ می‌باشد. جغرافیا به‌ مطالعه كنش‌های‌ متقابل‌ انسان‌ - محیط‌ در بستر مكان‌های‌ ویژه‌ و موقعیت‌های‌ مكانی‌ می‌پردازد.

امروزه‌ آموزش‌ جغرافیا به‌عنوان‌ یك‌ موضوع‌ اصلی‌ و محوری‌ كه‌ باید در برنامه‌های‌ تحصیلی‌ مدارس‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ گنجانده‌ شود، مورد تأكید قرار گرفته‌ است‌ و از آن‌ به‌عنوان‌ وسیله‌ای‌ نیرومند هم‌ برای‌ ترفیع‌ و ترویج‌ آموزش‌های‌ فردی‌ و هم‌ آموزش‌های‌ بین‌المللی‌، محیطی‌ و توسعه‌ استفاده‌ می‌شود.

بسیاری‌ از موضوعات‌ و مشكلات‌ عمده‌ای‌ كه‌ دنیای‌ امروز با آن‌ مواجه‌ است‌، بُعد جغرافیایی‌ قوی‌ دارند. آموزش‌ جغرافیا در درك‌ و فهم‌ مسائل‌ و مشكلات‌ محیطی‌ و ارائه راه‌حل‌ها و برنامه‌ریزی‌های‌ مربوط‌ به‌ توسعه‌، نقش‌ بسزایی‌ دارد. آموزش‌ جغرافیا می‌تواند دانش‌آموزان‌ را به‌ درك‌ فرایندها و ساختارهای‌ مربوط‌ به‌ توسعه‌ قادر سازد. درك‌ محیط‌ پیرامون‌، آگاهی‌ از شیوه‌های‌ متفاوت‌ زندگی‌، شناخت‌ نظام‌های‌ اصلی‌ اجتماعی‌-اقتصادی‌ و موقعیت‌های‌ مكانی‌ و مكان‌ها به‌عنوان‌ بستر این‌ نظام‌ها، تأثیر شرایط‌ طبیعی‌ بر فعالیت‌های‌ انسانی‌ و تغییر محیط‌ها بر مبنای‌ تكنیك‌ها، ارزشهای‌ فرهنگی‌ و نظام‌های‌ اقتصادی‌-اجتماعی‌، دستیابی‌ به‌ طیف‌ وسیعی‌ از مهارت‌های‌ جغرافیایی‌ و به‌كارگیری‌ آنها در زندگی‌ خصوصی‌، حرفه‌ای‌ و عمومی‌ و سرانجام‌ علاقه‌مندی‌ و احساس‌ مسئولیت‌ نسبت‌ به‌ محیط‌ و بوم‌ انسانی‌ در مقیاس‌های‌ مختلف‌ از طریق‌ آموزش‌ جغرافیایی‌ حاصل‌ می‌گردد. بر این‌ مبنا ملاحظه‌ می‌شود كه‌ برنامه درسی‌ جغرافیا و شیوه آموزش‌ آن‌ در كشور ما نیاز به‌ تحولی‌ بنیادین‌ دارد و آنچه‌ این‌ تحول‌ اساسی‌ را ضروری‌ نموده‌ است‌، كمبودها و مشكلاتی‌ است‌ كه‌ در آموزش‌ فعلی‌ این‌ درس‌ وجود دارد.

شورای‌ برنامه‌ریزی‌ گروه‌ جغرافیا، نخست فهرستی‌ از مشكلات‌ و نقایص‌ كنونی‌ آموزش‌ جغرافیا در مدارس‌ و همچنین‌ نیازها و انتظارات‌ دانش‌آموزان‌، معلمان‌، اولیا و مسئولین‌ تهیه‌ نمود. این‌ فهرست‌ از منابعی‌ كه‌ در زیر آمده‌ است‌ استخراج‌ و در واقع‌ پس‌ از بررسی‌ها، گفتگوها و جلسات‌ متعدد در طی‌ سالها، ضرورت‌ تحول‌ بنیادی‌ و همه‌جانبه‌ در آموزش‌ جغرافیا و در نتیجه‌ لزوم‌ برنامه‌ریزی‌ نوین‌ و متناسب‌ برای‌ آن‌ را با توجه‌ به‌ پیشرفت‌ها و دگرگونی‌های‌ آموزش‌ این‌ علم‌ در سایر نقاط‌ جهان‌، روشن‌ و آشكار نموده‌ است‌:

1- مكاتبات‌ و مراجعات‌ دبیران‌ جغرافیا و گفتگو با كارشناسان‌ جغرافیای‌ دفتر برنامه‌ریزی‌ و تألیف‌.

2- اولین‌ سمینار بررسی‌ مسائل‌ آموزش‌ جغرافیا در ایران‌، 15 و 16 اردیبهشت‌ 1372، دانشگاه‌ تربیت‌معلم‌، گروه‌ جغرافیا.

3- كارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ درسی‌ و آموزش‌ جغرافیا، 12-5 اسفند ماه‌ 1374، تهران‌، سازمان‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌، دفتر برنامه‌ریزی‌ و تألیف‌ كتب‌ درسی‌.

4- منشور بین‌المللی‌ آموزش‌ جغرافیا (IGU) كمیسیون‌ آموزش‌ جغرافیای‌ اتحادیه‌ بین‌المللی‌ جغرافیا، 1992

5- گزارش‌ جلسات‌ سرگروه‌های‌ آموزشی‌ جغرافیا در سراسر كشور.

6- گزارش‌ سفر و بازدیدهای‌ كارشناسان‌ گروه‌ جغرافیا به‌ مراكز آموزش‌ جغرافیای‌ سراسر كشور و برگزاری‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ ضمن‌خدمت‌.

7- مجموعه مقالات‌ مندرج‌ در مجله‌ رشد آموزش‌ جغرافیا.

8- مجموعه اسناد و تحقیقات‌ موجود در كتابخانه‌ دفتر برنامه‌ریزی‌ و تألیف‌ پیرامون‌ بررسی‌ و مطالعه تطبیقی‌ برنامه آموزش‌ جغرافیا در ایران‌ و سایر كشورها و استناد به‌ كتاب‌ها و مجلات‌ علمی‌ منتشره‌ در این‌ زمینه‌.

دریافت مطلب (PDF) حجم: 1.47 MB

دریافت مطلب (PDF) حجم: 430 KB

دفعات بازديد: 14333
تعداد بازديدكنندگان: 11825